社団法人 物理探査学会
第119回(平成20年度秋季)学術講演会


弾性波探査によるトンネル地山等級区分の不確実性評価

講演要旨(和文)
山岳トンネルの事前調査では、調査段階における地山予測と実際の地山状況が大きく乖離し、施工段階において建設コストが大幅に増加することが問題となっている。事前調査段階でこのような建設コスト増加リスクを把握しておくことは、建設プロジェクトを円滑に進める上で重要と考えられる。このような違いは、調査結果の不確実性に起因するものと考えられる。そこで、本研究では、調査結果の不確実性を楽観シナリオ、悲観シナリオ、最尤シナリオという3つのシナリオにより評価することを試みた。その結果、調査結果の不確実性は、探査結果の不確実性より探査結果の評価における不確実性の方が大きいことがわかった。

講演要旨(英文)
In the preliminary survey of mountain tunnel, it becomes a problem to increase the construction cost drastically in the construction stage caused by the difference between the predicted ground condition in preliminary survey and the actual ground condition. It seems to be the importance to grasp such construction cost increased risk in the preliminary survey stage, when the construction project is smoothly promoted.It is considered that the uncertainty of the survey result causes such difference. In this study, it was tried that the uncertainty of survey result was evaluated by optimistic scenario, pessimistic scenario, and maximum likelihood scenario. As the result, it was proven that the uncertainty of the interpretation of the geophysical exploration result was bigger than that of the uncertainty of the geophysical exploration result.