社団法人 物理探査学会
第117回(平成19年度秋季)学術講演会


3次元地下構造モデリングの高速化について

講演要旨(和文)
地下構造の解析やモデリングで利用するデータ量は3次元探査技術の向上などで飛躍的に増加している。一方、中央演算処理装置(CPU)のクロック数(一秒間の演算回数)の伸びは頭打ちの状態である。CPUの代わりに画像処理を行う装置(GPU) は画像処理に特化させることでCPUを大幅に超える高速化を実現している。GPUは画像処理に特化することで高速化しているが、その本質は浮動小数点演算であり、これは一般の科学計算などでも重要な能力である。大規模で高精度な解析を行なう石油開発の分野でも高速なGPUは注目されている。Landmark社ではGPUを使った処理装置を用いることで従来の計算機と比べて数十倍の高速化ができるとしている。我々の事前評価ではFFTや頻度分布作成など基本的な計算で5倍から200倍も高速になった。本研究ではGPUコンピューティングによる3次元地下構造のモデリングの適用性について評価する。

講演要旨(英文)
The amount of data which is used the calculating of the theree-dimensional underground structre model is increasing lately. But a clock frequency of Central Processing Unit -CPU- reach the heigest limit. Graphical Processing Unit -GPU- can be higher performance computing for graphical processing than CPU. The essential of graphical processing is the floating point number processing. The floating point number processing is an imoportant ability for scientific calculation. Landmark studies a high performance computing by GPU and finds that the performance of calculation by GPU is over 10 times one by CPU. We studied GPU and we found that the calculation of FFT and histgram by GPU is higher performace than one of CPU. In this study we study a high performance computing for three-dimensional underground structure model by GPU.