社団法人 物理探査学会
第117回(平成19年度秋季)学術講演会


PLAYSTATION 3を用いたリアルタイム地震波データ処理

講演要旨(和文)
Sony PLAYSTATION 3に搭載されたCellプロセッサは、その汎用性と高いパフォーマンスで、科学技術計算をはじめ様々な分野への応用が考えられる。我々は、3次元VSPデータのリアルタイム処理を目標とし、現在PCクラスタ上で計算している波動場分離アルゴリズムWavesipをPS3上に移植し高速化を図った。プロファイリングの解析により同定された計算コストの高い部分について、演算用プロセッサコア上で最適化を進めた。Cellの特性を生かしたいくつかの最適化手法が検討・適用され、Wavesipをリアルタイム処理に使える目途が立った。今回最適化したコードは、様々なアルゴリズムの最適化に再利用できる。

講演要旨(英文)
The Cell Broadband Engine processor as used in the Sony PLAYSTATION 3 offers a high computing performance that can benefit many applications. This paper describes how a 3-dimensional 3-component wavefield separation algorithm named Wavesip was optimized on PS3 to be used in real-time 3D VSP processing workflows. Profiling the Wavesip algorithm allowed us to identify performance bottlenecks, which we optimized on the processing core. Optimization methods that leveraged the Cell architecture were examined and applied, which provided us with promising results for real-time processing running Wavesip on PS3. The code optimized in this study is general enough to apply to various algorithms.