社団法人 物理探査学会
第115回(平成18年度秋季)学術講演会


3次元地下構造モデリングプログラムの開発

講演要旨(和文)
 計算機は64bit化が進んでいるが、64bitの最大の恩恵は今まで扱うことが難しかった大容量データ(32bitでは最大4GB)を容易に扱うことができる点である。これにより今まで以上に格子を細分化でき、より正確な物性値分布の再現が可能となる。しかし、単なる格子の細分化は補間やシミュレーションの計算量が増加することにもつながる。そこで、地質境界で区切られた領域ごとに分割しそれぞれの領域に適切な補間方法を適用することで高速で精度の高い3次元地下構造モデリングプログラムの基礎を開発し実用化に向けた検討を行なう。

講演要旨(英文)
We studied an algorithm which creates three dimensional grid point data from three dimensional random point data. It is very useful for the visualization and the simulation that we make an underground structure model of three dimensional grid point data. In this paper, we studied the block dividing algorithm which divide underground structure by geological borders and verify that we can efficiently make an underground structure model by using this algorithm. This algorithm is the base of three dimensional underground structure modeling program.