社団法人 物理探査学会
第115回(平成18年度秋季)学術講演会


四面体分割で速度構造を表現するトモグラフィへのFast marching method の適用

講演要旨(和文)
Fast Marching Method(FMM) は,複雑な速度構造下でのロバストな走時計算法として利用されている。本研究では、FMMを三角形または四面体要素に適用する方法の一つを開発した。従来は考慮されなかった要素内部の速度勾配を利用することで、FMMの不規則な形状の要素への適用をより実用的にした。

講演要旨(英文)
We developed a scheme to extend Fast Marching Method(FMM) for 3D velocity structure represented by complex neighboring tetrahedra. The velocity gradient in the element is constant in the case which the piecewise linear interpolation is applied for retrieving the velocity at arbitrary position. In such a condition, the raypath and the isosurface of travel time are calculated analytically. These properties enable to make the stage of FMM that extrapolates the traveltime in irregular shaped element be more accurate and economic practically.