社団法人 物理探査学会
第138回(平成30年度春季)学術講演会


トンネルトモグラフィ配置における弾性フルウェーブインバージョンの数値検討

講演要旨(和文)
トンネル坑内と地表面での起振,およびトンネルルート上の地上に設置される受振器を使用するトンネルトモグラフィ測定配置を用いて,弾性フルウェーブインバージョン(EFWI)の数値実験を行った.物理モデルには,トンネル工事の障害となり得る構造を模した低速度部を持ち,かつ,それら低速度部の検出が走時トモグラフィでは難しいと考えられる複雑な構造を用いた.その結果,EFWIの適用により走時トモグラフィよりもはるかに精度の高いVp,Vs断面を得て,さらに,それらから算出したポアソン比断面は低速度部の位置を正確に反映するものであった.

講演要旨(英文)
We performed a numerical experiment of elastic full-wave inversion (EFWI) for surface-to-tunnel seismic tomography, in which seismic waves generated by some sources on ground surface and blasting on tunnel face are received on ground surface. We tested a complicated geophysical model in the experiment, in order to verify the advantage of EFWI, that could be a tough structure to be restored by conventional travel-time tomography. As a result, we found EFWI can exhibit high performance for obtaining accurate images both of Vp and Vs, thus information of poisson's ratio distribution that can be a clue to detect brittle zones, possible obstacles for the tunnel excavation.