社団法人 物理探査学会
第138回(平成30年度春季)学術講演会


周回道路内におけるハイブリッド表面波探査

講演要旨(和文)
ハイブリッド表面波探査は多チャンネル表面波探査とリニアアレイ微動探査を組み合わせた手法である。今回、土木研究所構内施設である舗装ループでハイブリッド表面波探査の適用性に関する検証を実施した。測線を二本設置し、Active・Passive探査を実施した。その結果、一本の測線で微動の到来方向が限定されてしまったために、異常に早い位相速度を観測した。残りの測線は、適当な位相速度が得られており、Active・Passive探査で得られた分散曲線を結合し、解析することで、深度30mまでのS波速度構造を推定することができた。

講演要旨(英文)
Hybrid surface wave survey is combined measurement technique of multi-channel analysis of surface wave survey and linear array microtremor survey. In this study, we conducted a field experiment to evaluate applicability of hybrid surface wave survey. Two survey lines were set at an inside the test circuit road. Each survey line was set 72 geophones at 2.5 m spacing. In passive data processing, inappropriate phase velocity was observed at one survey line due to limited wave propagation. Considering on-site measurement, data quality check at on-site is essential to estimate whether appropriate phase velocity is acquired. The obtained dispersion curve in the other line contained not only fundamental mode but also higher mode. The 2D S-wave structure was reconstructed by multimode inversion technique. Hybrid surface wave survey was useful to evaluate S-wave structure up to about 30m depth.