社団法人 物理探査学会
第137回(平成29年度秋季)学術講演会


簡易計算による移動加振時と同位相加振時の地盤振動の比較

講演要旨(和文)
列車走行に伴う沿線地盤振動のシミュレーションにおいて,加振力の与え方は結果に大きな影響を与える.しかし、移動加振時と同位相加振時の差については,距離減衰の差など現時点で明らかにされていないことが多い.そこで,地盤のみを考慮した単純な円筒波の伝播モデルを作成し,移動加振時と同位相加振時の応答の違いについて検討を行った.移動加振は,列車同期加振と位置同期加振を検討した.その結果,最大振幅の減衰量は同位相加振と位置同期加振でおおよそ同程度であった.また,列車同期加振では,振源距離4m程度まで点加振の結果に近いが,それ以遠では大きく減衰していた.以上より,ある基準点からの減少量を求めたい場合,加振源が位置同期加振と考えられるのであれば,同位相加振の結果で再現することができるが,加振源が列車同期加振であれば,点加振や同位相加振の結果では近い値を得ることが難しいと考えられる.

講演要旨(英文)
In the numerical simulation of train induced vibration, types of excitation forces influence on the results. To improve the simulation accuracy, it is important to clarify differences of ground vibration by types of excitation forces. We compared two condition results using simple model which considers only cylindrical wave. The first condition is that we simulated ground vibration caused by moving source excitation. The latter condition is that we simulated ground vibration caused by coordinate phase excitation. As the results of the simple simulation, the attenuate value of maximum amplitude caused by moving source excitation of position-synchronized is close to that caused by coordinate phase excitation. On the other hand, the attenuate value of maximum amplitude caused by moving source excitation of vehicle-synchronized is different from that caused by coordinate phase excitation. Thus, under some conditions, the attenuate value of maximum amplitude caused by coordinate phase excitation can use as a substitute for that caused by moving source excitation of position-synchronized.