社団法人 物理探査学会
第137回(平成29年度秋季)学術講演会


統合物理探査結果の物理モデルによる検証

講演要旨(和文)
河川堤防における統合物理探査結果と実際の土質区分及び築堤履歴を比較・検証することを目的として、河川横断方向の統合物理探査を実施した。探査地点は、旧樋管の撤去工事に伴う堤防開削調査が計画された地点である。S波速度断面を得るためにS波トモグラフィ、比抵抗断面を得るために比抵抗トモグラフィをそれぞれ実施した。また、これらの両方の断面から得られるふたつの物理量に基づき、従来から提案されている「安全性評価断面図」と最近提案された「物理モデル」を適用して土質区分の推定を行った。以上の4種類の断面(S波速度断面・比抵抗断面・安全性評価断面・物理モデル)について、堤防開削調査によって得られた土質区分及び築堤履歴との比較・検証を行った。

講演要旨(英文)
We conducted integrated geophysical exploration in a transverse measurement line to compare with a trench excavation survey result for the removal work of an old sluiceway in a river embankment. We performed S wave tomography and resistivity tomography to obtain the S wave velocity and the resistivity cross sections, respectively. We estimated the soil classification applied the previously proposed 'safety evaluation section for river embankment' and the recently proposed ' rock physics model' based on the two physical quantities obtained from both of these cross sections. Moreover we compared the soil classification and a construction record of a river embankment obtained by the trench excavation survey in the embankment with the ' S wave velocity cross section', the ' resistivity section', the ' safety evaluation section for river embankment' and the ' rock physics model'.