社団法人 物理探査学会
第133回(平成27年度秋季)学術講演会


RTK-GNSSと差動型LDVを組み合わせたポジショニングシステムの開発

講演要旨(和文)
路面下空洞調査において、GPR搭載の探査車で検出した空洞可能性箇所について、正確な位置を把握することは重要である。RTK-GNSSによるポジショニングが一つの方法であるが、GNSSのシグナルを受信するためには、上空が開けている必要がある。著者らはRTK-GNSSと差動型LDVを組み合わせたポジショニングシステムを開発した。LDVセンサは、高精度で対地速度を計測できるので、距離に積分してGPRの測定トリガとして利用できる。開発したポジショニングシステムでは、もう1台のLDVセンサを取り付け、同期測定して、速度差から走行軌跡を算出する。このシステムを使って走行実験を行った結果、RTK-FIX解の間の走行軌跡を単純な補正のみで推定することができた。著者らはこのシステムを新しく開発したGPR探査車に搭載した。さらに改良して、精度を高めていく予定である。

講演要旨(英文)
Precise positioning is essential for road inspection by vehicle mounted multi-channel GPR to investigate the exact points of the detected anomalies. Although RTK-GNSS is one of the accurate methods to locate the detected anomalies, it requires widely opened sky condition. We have developed the positioning system by combination of RTK-GNSS and differential LDV. Since the LDV sensor enables us to measure a velocity with high accuracy, we can utilize integrated distance as the trigger of GPR measurement. The positioning system uses one more LDV sensor and records the velocities simultaneously, and calculates a traveling track of vehicle from the velocity difference. We conducted a driving experiment using both 2 channel LDV sensor system and RTK-GPS. We calculated the traveling track of the vehicle successfully between the points determined by RTK-FIX solution, with simple corrections. We installed both 2 channel LDV sensor system and RTK-GNSS to newly developed vehicle for GPR surveys. Further developments are needed to improve the positioning accuracy of the combined system.