社団法人 物理探査学会
第133回(平成27年度秋季)学術講演会


FWD舗装構造調査結果とGPRの比較検証

講演要旨(和文)
道路舗装における健全度把握技術としてはFWDによる調査方法が一般的に用いられている.このFWDは路面に重錘を落下させた時に生じるたわみ量を計測し,舗装の支持力を評価するものである.しかし,本来の測定に基づく解析をするならば,重錘落下後における変位の時系列応答に対し動的解析をするべきであるが,最大変位のみを扱い静的解析をするのが一般的である.本稿では,従来の健全度評価技術として用いられているFWDの調査結果を検証する目的で,土木研究所内においてGPRにより舗装構造を評価し,FWDの最大変位及び最大変位を取る時間に着目してFWD計測結果について検証した.その結果,舗装構造により最大変位を取る時間は異なり,動的解析の必要性を明らかとした.また,舗装構造の変化する場所においてFWDの結果が変化することから,その原因について高周波表面波探査による検証が必要である.

講演要旨(英文)
The Falling Weight Deflectometer (FWD) is widely used for the evaluation of pavement soundness. Conventional FWD data analysis has only used the maximum displacement as static response of pavement in spite of full waveform data acquisition during weight dropping. Dynamic analysis has been rarely applied as well as verification of FWD analytical results. In this report, we show a result of comparative measurements of FWD and GPR. We conducted FWD at 70 points along the peripheral road in the PWRI Tsukuba Institute. Dense GPR surveys were also carried out over the road to delineate pavement structure. First, we verified FWD results using not only maximum displacement values but also peak times. Consequently, it was revealed that the difference of pavement structures shifted the peak time of maximum displacement. It means the necessity of dynamic analysis for estimating detailed physical property and structure of the pavement. Second, dense GPR surveys clarified heterogeneity or sudden change in pavement structure, and demonstrated sporadic measurement like as conventional FWD was inappropriate to evaluate soundness of the pavements. Continuous measurements are needful to detect local heterogeneity in the pavements. GPR and non-contact type surface wave measurement would be capable to investigate of pavement structure.