社団法人 物理探査学会
第132回(平成27年度春季)学術講演会


非接触舗装路物性計測システムの開発(その1):開発の背景とシステムの試作

講演要旨(和文)
舗装を伝播し,空中に漏えいしてくる表面波を非接触センサアレイを用いて測定し,舗装の物性構造を推定するシステムを試作した.この試作システムを用いて実際の舗装路上で測定実験を実施したところ,明瞭な漏えい表面波を捉えることができることがわかった.測定された漏えい表面波は高次モードが卓越する明瞭な分散特性を示した.この分散特性を説明する舗装構造モデルを遺伝的アルゴリズム手法を用いて推定したところ,妥当なモデルを得ることができた」.今後システムの作業性を高め,連続的な舗装調査を実施するとともに検証掘削・比較調査を実施予定である.

講演要旨(英文)
We newly developed a non-contact surface wave measurement tool using arrayed microphones, and tested it on actual pavements. The tool comprises two microphone arrays, each of which is composed of 24 microphones at 5 cm intervals. The microphone arrays are suspended in a sound insulation box cart, about 2 cm above the pavement surface. Each microphone is also hooded to reduce direct air wave noises. A PC controlled, 48-channel high-speed data acquisition system is used to observe leaky surface waves. Comparative measurements using accelerometers pasted on the pavement surface were conducted to certify whether the tool could discriminate the surface wave phase. As a result, the tool could successfully measure leaky surface waves which showed clear dispersion in the frequency range from 200 to 6,000 Hz. The dispersion curves were essentially same with each other. The field tests demonstrated the tool was quite capable for the continuous pavement assessment.