社団法人 物理探査学会
第131回(平成26年度秋季)学術講演会


旧高千穂鉄道沿線における地下速度構造および地震動の推定

講演要旨(和文)
旧高千穂鉄道の盛土2地点および切通1地点で地震観測を行い、微動アレイ観測等に基づき地震観測点の地下速度構造を推定した。また、地震観測点前後の約600m区間の30地点において単点微動測定を行い、H/Vスペクトル比を算出した。本研究では、地震観測点で推定した地下速度構造を参照しつつ微動のH/Vスペクトルに基づき、対象区間のS波速度構造を連続的に推定した。加えて、推定したS波速度構造と切通地点で観測された地震動を用い、1次元重複反射理論により対象区間の地震動を推定した。推定と実測を比較した結果、それらの相関は良好であることが確認された。

講演要旨(英文)
We observed earthquake ground motions at two embankment sites and an excavation site in the closed Takachiro railway. To estimate S-wave velocity structures along the railway, we performed array microtremor observations at two sites and single-station of microtremor observations at thirty sites along about 600m railway section. At first, we estimated the S-wave velocity structures at two embankment sites installed seismographs. Secondary, we estimated the S-wave velocity structures one by one along the railway based on the H/V spectral ratio, referring to the velocity structures at the seismic stations. Finally, we evaluated earthquake ground motions along the railway using the estimated S-wave velocity structures. As the results, we confirmed that the estimations were in good agreement with the observations.