社団法人 物理探査学会
第130回(平成26年度春季)学術講演会


橋台設置工事部における堤防統合物理探査(その2)

講演要旨(和文)
橋台設置に伴う開削工事が予定されていた河川堤防において,堤体内部物性構造の把握を目的とした統合物理探査を実施した.採用した探査手法は,縦断測線でのハイブリッド表面波探査,直流比抵抗探査に加え,横断測線での比抵抗および弾性波トモグラフィ探査である.さらに堤防天端から約800Lの水を浸透させ,その堤体内浸透過程を比抵抗探査によってモニタリングした. 直流比抵抗探査および比抵抗トモグラフィモニタリング探査には,新たに開発した高速電気探査装置を用いた.探査結果には天端からの浸透水の堤体内浸透の過程が明瞭に捉えられており,高速電気探査装置を用いたモニタリングによって,堤体内水の移動動態をイメージングするとともに不飽和透水係数を推定可能であることがわかった.またハイブリッド表面波探査によって,地表下30m程度までのS波速度構造を求めることができることがわかった.

講演要旨(英文)
A small but dense integrated geophysical surveying was conducted on a levee system, part of which was to be excavated for constructing a bridge abutment. The integrated geophysics comprised two types of DC resistivity measurements, hybrid surface wave survey along a short line about 100 m set on the levee crest. Time-lapse resistivity tomography monitoring was also applied during the surface watering for the infiltration into the levee body. A total of 800 L water was seeped over 10 hours. A newly developed high-speed measurement tool was utilized to measure the resistivity and to monitor its change during the infiltration. The resistivity tomography profiles clearly delineated the infiltrated portion in the levee body and enabled to estimate permeability of vadose zone under unsaturated conditions in the field. In addition, hybrid surface wave survey, or the combination of active and passive measurements using the same geophones on the same survey line, successfully provided an S-wave velocity profile down to 30 m below the surface.