講演要旨(和文) | 本検討では、複数の線路構造物直下の観測結果から列車の振動源スペクトルを経験的に定義した上で、振動源から予測地点までの伝播特性をハンマー加振により観測される表面波を用いて算出し、予測地点での振動値を簡便に予測する手法を検討した。予測結果と観測結果を比較した結果、5Hz以下の低周波数帯は、ハンマー加振では地盤を十分に加振できないため予測誤差が他の周波数帯よりも大きいが、列車振動のOA値は高周波数帯の寄与が大きいため、振動レベルのOA値は概ね一致しており、本手法の有効性が確認できた。 |
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| 講演要旨(英文) | We used the path effects obtained by a hammer shot, to predict railway-induced ground vibrations. Spectra of source vibrations are empirically defined from several observations on surface beside railway structures. And, path effects between the source points and the predicted points are produced from the surface waves, which are excited by hammer shots. We predicted railway-induced ground vibrations, by multiplying the empirical source vibrations by the path effects. As a result, predictions are in good agreement with observations. We confirmed the validity of this method to predict railway-induced ground vibrations. |
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