社団法人 物理探査学会
第129回(平成25年度秋季)学術講演会


表面波探査およびアレイ微動探査による鉄道盛土のS波速度構造推定

講演要旨(和文)
地震時における列車の走行安全性を評価するためには,鉄道構造物の地震応答特性を把握する必要がある.特に盛土区間では,盛土のS波速度構造の推定が重要と考えられるが,鉄道盛土において検討された事例は少ない.我々は,鉄道盛土の地震応答を計測する目的から宮崎県延岡市が管理する高千穂鉄道跡地の盛土地点2箇所の地盤上および盛土上で地震観測を行った.本研究では,この2箇所を対象に,盛土のS波速度構造の推定を試みた.推定手順として,はじめに地盤上にて表面波探査とアレイ微動探査を行うとともに盛土上でも同様の測定を行い,地盤上と盛土上の位相速度を別々に算出した.次に,それぞれで得られた位相速度を用いてレイリー波の理論分散曲線と合致するようにS波速度構造の推定を試みた.

講演要旨(英文)
To evaluate the safety of running trains during earthquakes, the estimations of seismic responses about railway structures are necessary. Nevertheless the estimating S-wave velocity structures is important in embankment sections, there are few study about railway embankments. We performed seismic observations, of which sensors were installed on the ground surface and the embankment, at two embankment sites on the closed Takachiho railway line. In this study, we obtained the phase velocities of Rayleigh wave on the ground surface and the embankments by the surface wave exploration and array microtremors survey and tried to estimate the S-wave velocity structures using observed phase velocities for each.