講演要旨(和文) | 現在,国土交通省では老朽化したインフラ対策の一つとして全国の河川管理施設を対象とした総点検を実施中である.また,東日本では3.11の地震により,河川構造物内部に潜在的な損傷が残っている可能性も懸念されている.このため,GPR探査を代表とする非破壊探査による損傷の検出が重要となっている.筆者らは,樋管や護岸ブロック背面の空洞検出を目的としたGPR探査についてフィールド実験や数値計算等により基礎的な検討を行った.護岸ブロック背面の空洞については,4m×20m範囲のGPR探査を実施した. ブロック表面の凹凸を補正した後,空洞の厚さを解析し,面的な空洞厚分布を求めて健全性について評価した.樋管については,水深15cmの条件下での測定について,水槽を作成して実験し,データ取得方法について検討した.これらの結果により,河川構造物維持管理のためにGPR探査が有効であることが示された. |
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| 講演要旨(英文) | Ministry of Land, Infrastructure and Transport is carrying out the overhaul for river management facilities of the whole country as one of the deteriorated infrastructure measures now. In the eastern Japan, it is also concerned that the potential damage attacked by the 2011 off the Pacific coast of Tohoku Earthquake is still remaining behind river structures. Therefore, the detections of the damages by using GPR exploration as a representative nondestructive inspection are important. The authors studied about the basics of GPR exploration by field experiment, numerical computation and so on, for the purpose of voids detection behind the river concrete structures. In concrete blocks for shore protection, we conducted GPR survey at the area of 19.6m by 3.5m. After we corrected irregularity of surface on GPR profiles, we analyzed void thickness and evaluated the soundness of the structure by calculating horizontal distribution of void thickness. In a trough pipe, we conducted an experiment of GPR data acquisition under the condition of 15cm water depth at a test tank. We evaluated the possibility of void detection under the water. These results showed that GPR survey was effective for an operation and maintenance of river structures. |
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