講演要旨(和文) | 舗装物性構造調査へのGPRおよび高周波表面波探査の適用性を検討している.前報に続き,わだち掘れおよびひび割れが発生している舗装路面において,路面性状把握へのGPRおよび表面波探査を組み合わせた測定を実施した.GPRの解析結果からは、路盤の層厚が変化している様子が捉えられた。GPR探査結果に基づいて、舗装構造を仮定して分散曲線がどのように応答するかをフォワード解析するパラメータスタディを実施した.その結果,分散曲線の不連続位置を合わせることによって,物性構造が推定できる可能性が示された.物理探査結果を検証するため、対象舗装を10数カ所削孔し、ボアホールカメラによって舗装構造を確認した。その結果、GPRは路盤の層厚の変化を良く捉えていることがわかった.確認した舗装構造を基に、表面波探査の分散曲線について再度フォワード計算を行い,舗装構造が説明できるかを検証した結果について報告する. |
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| 講演要旨(英文) | The authors have started a research and development on nondestructive measurements of the pavement using GPR and high-frequency surface wave method. Following a previous report, we conducted a field measurement which was carried out on a pavement where cracks and wheel ruts were obvious. From the analysis result of GPR, the feature that roadbase thickness changed into was caught. Based on the pavement structure estimated by GPR, we carried out a parameter study on the surface pavement structure to the responses of dispersion curves of surface waves. The results showed possibility to estimate pavement structure successfully by predicting the discontinuity position of dispersion curves. In order to validate the results of GPR and high-frequency surface wave method, we conducted borehole camera inspection at several ten check drillings on the pavement. We confirmed that the estimated thickness of roadbase was consistent with borehole camera image. Based on the confirmed pavement structure, we calculated the dispersion curves of surface wave again. And we report about verification result of the pavement estimation by surface wave method. |
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