社団法人 物理探査学会
第128回(平成25年度春季)学術講演会


GPRおよび高周波表面波探査による舗装物性構造評価のためのパラメータスタディ

講演要旨(和文)
舗装物性構造調査へのGPRおよび高周波表面波探査の適用性を検討している.その一環として舗装構造を仮定して分散曲線あるいは電磁波反射特性がどのように応答するかをフォワード解析するパラメータスタディを実施した.またその結果を参考にし,車両通行によってわだち掘れおよびひび割れが発生している舗装路面において,路面性状把握へのGPRおよび表面波探査を組み合わせた予察的な測定を実施した.対象とした舗装路は土木研究所構内にある幅員4mの外周道路で,その一部に測定区域を設定し,50cm間隔に測線を設定してGPRおよび表面波探査を実施した.また路面に変状が認められない区間を比較対象とし,同じ測定条件で比較探査を実施した.このパラメータスタディと予察的な舗装調査結果は,路面下空洞の検出だけでなく,舗装路盤の物性構造把握にGPRおよび高周波表面波探査が有用であることを示している.

講演要旨(英文)
The authors have started a research and development on non destructive measurements of the pavement using GPR and high-frequency surface wave method. First, we conducted a parameter study on the surface pavement structure to the responses of dispersion curves of surface waves or reflectivity of electromagnetic waves. Based on the parameter study, a preliminary field measurement was carried out on a pavement where cracks and wheel ruts were obvious. Comparative measurement was also conducted on a pavement where surface evidences were not apparent. GPR measurements using an 800 MHz antenna system successfully identified flexure and subsidence of subbase just beneath the ruts. Common shot records and their dispersion curves of the surface wave surveys showed distinct differences in the line directions to the ruts and cracks. The surface wave surveys showed it was essential to obtain high frequency waveforms at least 2 kHz or more for analyzing the pavement structure and its characterization.