社団法人 物理探査学会
第128回(平成25年度春季)学術講演会


独立成分分析(ICA)を用いた波形分離に関する検討(2)ー地震動と列車振動の実観測データへの適用ー

講演要旨(和文)
地震動と列車振動の実観測データを混合した信号を用いて、独立成分分析(ICA)による波形分離を検討した。その結果、地震動の加速度波形は,観測と分離結果で振幅,位相ともに非常に良く一致していた.列車振動の加速度波形は,観測と分離結果で波形の包絡形状は一致していた。加速度フーリエスペクトルの比較では,地震動は0.5Hzから30Hzの周波数帯域で,観測結果と分離結果が非常に良く一致しており,列車振動では,3Hz以下の低周波数帯域,10Hz以上の高周波数帯域で観測結果と分離結果が一致していた.本検討結果から地震動と列車振動の実観測データに対してもICAによる波形分離の有効性を確認出来たと言える。

講演要旨(英文)
We applied Independent Component Analysis (ICA) to observation data of earthquake ground motion and railway-induced ground vibration, to separate the original data from those observed. We used 3 data sets of railway-induced ground vibration recorded at different points. The separated signals for 3 data sets are similar to the shapes of envelope in the time domain, especially for earthquake ground motions. Those amplitudes are almost the same in the frequency range of 0.5Hz to 30Hz for earthquake ground motions. On the other hand, those amplitudes for railway-induced vibration are well matched in the frequency range larger than 10Hz and less than 3Hz. We confirmed the validity of wave-form separation by ICA, for the observation data of earthquake ground motion and railway-induced ground vibration.