社団法人 物理探査学会
第126回(平成24年度春季)学術講演会


微動アレー探査および地震波透過法を用いた盛土内部探査

講演要旨(和文)
橋台背面部は施工時の締固めが不十分になりやすい箇所であるとともに,浸透水で土砂が流出するなどにより盛土内部に緩み域を生じることがある.しかし,盛土内部のこのような緩み域の範囲や位置などを特定することは難しい. そこで,橋台に接し,内部に複数の緩み域を設けた盛土のモデル(以下,「モデル盛土」という)を用い,内部構造を明らかにしないで10種の調査を実施した結果,微動アレー探査と地震波透過法の2手法がこの中では探査精度が良好であった.また,橋台背面部の盛土で現地調査を行ったところ,橋台近傍において微動アレー探査法では低速度域,地震波透過法では他と異なる波形が得られるなど盛土内部探査に対する知見を得た.本稿ではその概要と探査結果について報告する.

講演要旨(英文)
Inside cavities in railway embankments occur adjacent to abutments due to difficulty of compaction and infiltration. But it is difficult to explore these cavities. So, a model embankment was made adjacent to an abutment for the purpose to try several kinds of exploration methods. Ten such methods were tested and microtremor array survey and seismic waves transmission method identified most of the inside cavities. Then, these methods were tried on the railway embankment adjacent to an abutment. Several inside cavities were detected by microtremor array survey, and different wave profiles were confirmed in the areas adjacent to an abutment by seismic waves transmission method.