社団法人 物理探査学会
第125回(平成23年度秋季)学術講演会


地中レーダを用いた路面下探査車による東日本大震災での道路下構造物の被害調査事例

講演要旨(和文)
2011年3月11日に発生した東北地方太平洋沖地震とそれに伴った余震や津波は,東北地方を中心に甚大な被害を引き起こした.本震では我が国での観測史上最大のM9.0を記録し,震源域は極めて広範囲に及んだ.各地の沿岸域で激甚な津波被害が発生した.広域に及んだ強震動は港湾部を中心にして深刻な液状化被害の原因ともなった.東北地方の太平洋沿岸地域においては顕著な地盤沈下が生じ,復旧やそのための調査が現在進められている.このような広範囲の被害調査においては,道路下浅部の構造を非破壊で迅速に調査できる地中レーダ探査の活用が考えられる.本稿では,東日本大震災の被災地において道路下の構造物の状況を確認するために,自動車で複数チャンネルの地中レーダアンテナを牽引して調査を行うことができる路面下探査車を用いて,被災地における道路下構造物周辺や港湾岸壁部における路面下空洞について調査した事例について報告する.

講演要旨(英文)
The 2011 off the Pacific coast of Tohoku Earthquake and its aftershock and tsunami have wreaked immense damage on Tohoku area of Japan. Lifelines stalled after earthquakes, such as electric, gas, water or telephone. It caused a huge impact on people's life. One characteristic of this earthquake disaster is that its destruction area is observed over a large region. It caused widespread subsidence damage and liquefaction mainly at coastal area. In this paper, we will report the case studies of surveys conducted on the earthquake affected area for estimating the state of under road structures using multi-channel car-towed Ground Penetrating Radar(GPR). Our car-towed GPR system has 6 antennas on trailer towed by passenger vehicle. By using automobile GPR system, more cost-effective surveys of wide area are possible, and appropriate management of survey results would contribute to effective maintenance of under road structures.