社団法人 物理探査学会
第123回(平成22年度秋季)学術講演会



講演要旨(和文)
地中レーダは、道路舗装の非破壊検査としての有用性が示されている。マルチオフセットアレイアンテナを用いることで電磁波の地中での伝搬速度を精度よく求め、舗装厚さの推定精度を向上することができる。本研究では、舗装検査のために効果的なアンテナ構成について検討を行った。円偏波を放射するスパイラルアンテナと、直線偏波を放射するビバルディアンテナ及びスロットアンテナを組み合わせ、13通りの送受信アンテナ構成を用いて、石膏ボードの厚みを推定した。それぞれの組み合わせについて、マルチオフセットアレイアンテナを構成し、速度スペクトルによって特性を評価した。また、それぞれについて、反射波の強度及びシグナルクラッタ比も比較した。その結果、スパイラルアンテナを送信アンテナとし、ビバルディアンテナを受信アンテナとして接線方向に配置した構成が最も良い特性を示すことが明らかになった。

講演要旨(英文)
Ground penetrating radar has been proven to be a useful non-destructive tool for pavement evaluation. GPR antenna array can be employed to measure multi-offset data to obtain subsurface velocity. In this way, the accuracy of the thickness estimation can be improved. In this paper we try to find an effective antenna configuration for the pavement inspection. 13 antenna configurations using one circularly-polarized spiral antenna and two linearly-polarized antennas were investigated on a gypsum model. From the common source multi-offset radar profiles, velocity spectrums were calculated to demonstrate the performances of each antenna configuration visually. The reflection amplitudes and signal-to-clutter ratio of radar signals of each antenna configuration were also compared. Among the 13 investigated antenna configurations, spiral antenna as transmitter and Vivaldi antenna placed in tangential direction have the best performance.