社団法人 物理探査学会
第123回(平成22年度秋季)学術講演会



講演要旨(和文)
速度スペクトルは,マルチオフセット構造の地中レーダシステムで取得されたデータから媒質での伝播速度を見積もるのに有効な手法である.本論文では,4つのコヒーレント測定手法について言及する.全ての手法について信号の実部,包絡線を用いた場合をそれぞれ示す.また,ここで用いるデータは,舗装道路で取得されたものである.解析結果から,信号の包絡線を用いた方が信号実部を用いた場合に比べ,測定データの解釈に有利であることが分かった.また,正規化コヒーレンス測定の方が非正規化コヒーレンス測定の場合に比べて,より深い位置の探査に有効であることも分かった.速度スペクトルを用いることで,アスファルト層の比誘電率及び厚みが正確に測定可能である.

講演要旨(英文)
Velocity spectrum is a useful method which can estimate the velocity from multi-offset dataset robustly. In this paper, we investigated on four coherence measures using amplitude and analytical signal respectively. We applied these coherence measures to field ground penetrating radar datasets collected on a road pavement. Comparing the velocity spectrums calculated from amplitude and analytical signal, we found that analytical signal can benefit the interpretation and localization of reflection event at the expense of reducing resolution. Another comparison between unnormalized coherence measures and normalized coherence measures showed that normalized coherence measures can present deeper reflection events. From the velocity spectrums, the dielectric constant and thickness of asphalt layer can be accurately estimated.